images (8)

Martini-Klinik Hamburg verbetert prostaatkankerbehandeling met digitale PROMs en QuestManager

  • Organisatie: Martini-Klinik Hamburg
  • Zorgsector: Ziekenhuis
  • Geïmplementeerde oplossing: QuestManager
Martini-Klinik

Het vraagstuk

De Martini-Klinik aan het Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, internationaal erkend als specialistisch centrum voor prostaatkankerbehandeling, maakt gebruik van QuestManager van Lighthouse Software voor het verzamelen van patiëntgerapporteerde uitkomsten (PROMs). Met deze digitale oplossing worden behandelresultaten, herstel en patiënttevredenheid systematisch en automatisch geregistreerd, met als doel de kwaliteit van zorg en administratieve processen verder te verbeteren.

De kliniek verzamelt al sinds 1992 uitkomstgegevens om de patiëntenzorg zowel therapeutisch als procesmatig te optimaliseren. Met QuestManager is dit proces volledig gedigitaliseerd en gestandaardiseerd. Patiënten ontvangen op vaste momenten vragenlijsten die zijn afgestemd op de ICHOM-standaarden voor prostaatkanker. Deze kunnen eenvoudig thuis of op locatie worden ingevuld via smartphone, tablet of pc. Complexere vragenlijsten worden samen met een zorgverlener in de kliniek doorgenomen.

 

"In de Martini-Klinik behalen we uitstekende klinische resultaten. Met de integratie van QuestManager verwachten we niet alleen efficiëntere processen, maar ook minder hindernissen bij het meten van de uitkomst voor onze patiënten”, legt Detlef Loppow uit, directeur van de Martini-Klinik in Hamburg. “De resultaten van de patiëntenvragenlijsten leveren een belangrijke bijdrage aan het verder optimaliseren van de kwaliteit van de behandeling”, vervolgt Loppow.

Om de langetermijnresultaten vast te leggen, ontvangen de patiënten na de behandeling op vaste momenten vragenlijsten volgens de ICHOM-standaarden voor lokale prostaatkanker. Patiënten kunnen deze vragenlijsten vervolgens eenvoudig thuis of op locatie beantwoorden met behulp van een smartphone, tablet of pc. Sommige, meer complexe vragenlijsten, worden samen met een zorgverlener in de kliniek ingevuld.

 

In de Martini-Klinik behalen we uitstekende klinische resultaten. Met de integratie van QuestManager verwachten we niet alleen efficiëntere processen, maar ook minder hindernissen bij het meten van de uitkomst voor onze patiënten. De resultaten van de patiëntenvragenlijsten leveren een belangrijke bijdrage aan het verder optimaliseren van de kwaliteit van de behandeling
Detlef Loppow Directeur van de Martini-Klinik in Hamburg

EPD-integratie en datavisualisatie 

QuestManager is geïntegreerd met het elektronisch patiëntendossier (EPD) van de Martini Klinik. Hierdoor wordt patiëntinformatie uit het EPD automatisch gebruikt voor het uitsturen en verwerken van vragenlijsten. Dit zorgt ervoor dat zorgverleners geen handmatige handelingen hoeven te verrichten om patiënten in QuestManager aan te maken. De resultaten van ingevulde vragenlijsten worden automatisch teruggekoppeld naar het EPD en zijn direct beschikbaar voor de zorgverlener voor evaluatie. Via een overzichtelijk dashboard krijgt het behandelteam inzicht in waar behandelingen goed verlopen en waar bijsturing nodig is. Deze uitkomsten worden ook gebruikt in de spreekkamer met de patiënt voor shared decision making.

Zoals Mark Mol, Customer Success Manager bij Lighthouse Software, toelicht: “QuestManager biedt de Martini-Klinik de mogelijkheid om patiënten die langdurig onder behandeling staan, gedurende een langere periode op een geautomatiseerde wijze te monitoren. Het systeem is zodanig ingericht dat er door de Martini-Klinik specifieke meettrajecten kunnen worden opgesteld, die zich over meerdere jaren – in sommige gevallen zelfs decennia – kunnen uitstrekken. Binnen deze trajecten vraagt QuestManager op vaste, vooraf gedefinieerde momenten automatisch relevante informatie bij de patiënt op.

 

 

Dankzij deze automatisering worden zorgverleners aanzienlijk ontlast van administratieve werkzaamheden. In plaats daarvan kunnen zij hun aandacht volledig richten op de inhoudelijke resultaten en de medische implicaties van de door patiënten verstrekte informatie. De verzamelde gegevens worden door QuestManager geanalyseerd en vertaald naar overzichtelijke en gestructureerde rapportages. Deze analyses worden gepresenteerd in een helder dashboard, waarmee zorgprofessionals snel inzicht krijgen in trends, ontwikkelingen en individuele patiëntuitkomsten. Op deze manier ondersteunt QuestManager zowel de efficiëntie van de zorgprocessen als de kwaliteit van de langetermijnbegeleiding van patiënten.”

Onze impact in cijfers

Ervaring 15+ jaar
Gelanceerd in 2013 in samenwerking met Mayo Clinic
Bibliotheek met +650 gevalideerde vragenlijsten
Meer dan +150K Vragenlijsten maandelijks verzonden
Meer dan +2M Zorgvragers
Tevreden zorginstellingen +100 Wereldwijd
VERTROUWD DOOR TOONAANGEVENDE ORGANISATIES

500+ zorgprofessionals verbeteren dagelijks hun patiëntenzorg

Van GGZ-instellingen tot ziekenhuizen en onderzoeksinstituten: organisaties vertrouwen op Questmanager voor veilige, effectieve, en gevalideerde vragenlijstoplossingen.